Papiravisene og andre mediegiganter som magasiner og TV opplever nedgang i oppslutning. Årsakssammenhengen til at etablerte medier får færre lesere og seere er komplisert for kampen om publikum og innflytelse er ikke bare økonomisk og politisk drevet, den kan forandres helt av teknologiske nyvinninger. Internett, blogger, sosiale medier og nett på mobil har endret mediebildet og måten folk konsumerer informasjon på. Dette gjør at en mulig oppgang for de gamle gigantene kan være nært forestående.
Mange norske aviser og nettaviser ville ikke kunnet overleve i sin nåværende form uten pressestøtte og mange blogger ville ikke sett dagens lys om det ikke hadde vært for reklameinntektene. I denne dynamikken opererer kjente medier og populære blogger – og begge er til en viss grad blitt avhengig av hverandre. For eksempel er artikler og nyhetsinnslag om blogging populært – og blogging om medier svært utbredt. TV, aviser og nettaviser er fremdeles toneangivende – men ikke hos de fleste yngre som i større grad bruker blogger, YouTube, Facebook og Twitter som sine hovedkilder for informasjon og underholdning.
Blogger og sosiale medier
Enkelte blogger om f.eks. sminke har flere ganger mer besøk på nett enn etablerte medier innen f.eks. næringslivsnyheter eller lokalnyheter om man sammenligner Blogglisten.no sin toppliste med besøkstallene til flere nettmagasiner og nettaviser. Twingly som er en pingetjeneste for blogger og nettaviser kom for kort tid siden og konsoliderte nettavisenes størrelse på nett – samtidig som de gjør bloggene mer leste. Dette har gjort mediekritikk både mer utbredt og akseptert. Disse alternative mediene åpner for alternative syn på samfunnet og annen informasjon innen politikk og kultur mer tilgjengelig. Nettet har blitt dominerende og har åpnet for en hel bransje innen markedsføring på internett.
En drivkraft bak oppblomstringen av blogger og sosiale medier kan være manglende interesse for tradisjonell nyhetsformidling, særlig blant unge. Bakenforliggende gjelder selvsagt muligheten og gleden av direkte interaksjon mellom publikum og mediet, som er tilfellet ved YouTube der seerne bestemmer hva de vil se og når de vil se det. Og nå har nettmedier for alvor også blitt mobilt.
iPhone og iPad
Wap ble ikke det helt store og nett på de gamle mobiltelefonene var ikke særlig brukervennlig heller, men iPhone har forandret dette fullstendig. Android har spredt fenomenet videre og understreket hvor viktig teknologiske innovasjoner kan være for videreutvikling innen massemedia. Igjen er TV, aviser og magasiner på banen – men ikke alle. Men det bør de for det vil være viktigere nå og bli ennå viktigere i fremtiden. Tjenesten iTunes fra Apple gjorde at musikkartister kunne få betalt for musikken sin igjen og en enda større omveltning er i anmarsj. For snart kommer iPad.
Styrelederen i et av verdens største medieselskap News Corp, Rupert Murdoc, har uttalt at Apples iPad kan være en «game changer». iPad gjør nemlig nettet mye mer brukervennlig og mobilt samtidig som innholdsleverandører som aviser, TV, radio og magasiner kan ta betalt for selve informasjonen eller tjenestene de produserer. De store bloggene vil sikkert overleve men med denne teknologiske utviklingen kan ballen plutselig være tilbake på den de store medieselskapenes banehalvdel igjen etter blogger og sosiale medier har tatt over mye folks oppmerksomhet i noen år.
I tillegg kan den potensielle overgangen av underholdning og nyheter på nett fra PC-skjerm til TV flatskjerm i stua forandre situasjonen ytterligere både for TV-kanaler, aviser og magasiner. Her er igjen Apple og Google ledende aktører. Fremtiden for de store, tradisjonelle mediene i Norge og andre land kan bli i overkant spennende.